Stav po chirurgickom odstránení zuba

Odstránenie zuba je chirurgický zákrok. Pooperačná starostlivosť je veľmi dôležitá. Nežiadúce komplikácie ako infekcia a opuch môžu byť minimalizované ak dodržíte nasledujúce pokyny:

Čo robiť bezprostredne po chirurgickom zákroku:

• Po zákroku držte gázový tampón v záhryze 15-20 minút. Potom tampón vyberte/vypľujte z úst.
  • Po skončení účinku lokálnej anestézie môžete užiť analgetikum(liek tlmiaci bolesť).
  • Anestézia prestane účinkovať po 2-4 hodinách(niekedy dlhšie). Lieky neužívajte na lačno. Vždy niečo vypite a zjedzte.
  • Nevyplachujte ústa prvých 24 hodín po zákroku(neodporúča sa piť cez slamku a na silu vypľúvať sliny).
  • Priložením ľadového obkladu v oblasti kde bol realizovaný chirurgický zákrok po dobu 20 minút, znížite výskyt a veľkosť opuchu. 20 minút priložíme obklad, 20 minút bez obkladu. Chladenie rany sa odporúča vykonávať prvé dva dni.
  • Jesť môžete po 2 hodinách od zákroku. Strava by mala byť kašovitá a miernej teploty. Neodporúča sa konzumácia mliečnych výrobkov.
  • Obmedzte svoje športové aktivity na minimum v deň zákroku. Postupne keď sa budete cítiť lepšie, môžete zvyšovať záťaž.
Krvácanie

Krvácanie sa môže po chirurgickom zákroku vyskytnúť. Jemné krvácanie, začervenanie slín sú bežné. Ak sa vyskytne aktívne krvácanie, jemne vypláchnite ústa a zahryznite gázový tampón. Umiestnite ho nad extrakčnú ranu a držte ho v záhryze 15-30 minút. Postup zopakujte. Ak krvácanie pretrváva, neodkladne nás kontaktujte.

Opuch

Opuch býva normálnou súčasťou po operačnom stave pacienta. Opuch v oblasti úst, líc, očí nie je neobvyklý. Opuch nemusí byť nápadný v deň zákroku, ale až v deň nasledujúci. Opuch môže byť úspešne potlačený okamžitým priložením ľadového vrecka prvých 48 hodín po zákroku. Ľadové obklady by sa mali dávať na oblasti tváre, kde bol chirurgický zákrok urobený. Ľadový obklad sa odporúča 20 minút prikladať a potom 20 minút neprikladať. Opuch a stuhnutie čeľuste alebo sánky.môže ešte pár dní pretrvávať. Je to prirodzená reakcia ľudského organizmu na chirurgický zákrok.

Bolesť

Ak je bolestivosť v mieste chirurgického zákroku príliš veľká, môžete si nasadiť analgetiká (lieky proti bolesti). Užívajte analgetiká, ktoré máte predpísané alebo overené a o ktorých viete, že Vám v prípade bolesti pomáhajú. Vyhnite sa konzumácii alkoholických nápojov keď užívate analgetiká. Keď bude bolesť počas liečby ustupovať, postupne prestaňte analgetiká užívať.

Strava

Minimálne 2 hodiny po zákroku nejedzte.

V deň zákroku konzumovať najmä kašovitú stravu (zemiaková kaša, jablková kaša,polievky...) miernej teploty. Neodporúčame konzumáciu mliečnych výrobkov ako je jogurt, mlieko. Pri žutí používajte stranu, kde nebol vykonaný chirurgický zákrok. Tekutiny pite pravidelne. Prvé dni po operácii môžete mať ťažkosti s konzumáciou potravy. Postupom času sa to zlepší a opäť budete jesť normálne.

Hygiena ústnej dutiny

Nevyplachujte ústnu dutinu v deň zákroku! Nasledujúci deň po chirurgickom zákroku vyplachujte ústnu dutinu 3-5 krát za deň v trvaní jedného týždňa(5-7 dní). Obzvlášť vhodné je vyplachovať po jedle a pred spaním. Na vyplachovanie môžete použiť terapeutický roztok(chlórhexidín), odvary z bylín (repík, šalvia). Veľmi dôležité je vypláchnuť všetky zvyšky potravy, ktoré by mohli ostať v rane. Udržiavanie čistoty v oblasti rany Vám pomôže predísť vzniku infekcie.

Antibiotiká

Ak Vám boli predpísané antibiotiká, užívajte ich tak, ako ste boli poučený. Antibiotiká indikujeme len ak je to potrebné, aby Vám pomohli prekonať infekciu. Okamžite prerušte užívanie antibiotík ak sa vyskytnú nežiadúce príznaky (kožné vyrážky, začervenanie pokožky, žalúdočno-črevné ťažkosti atď.- viď príslušný leták).

Fajčenie

Vyhýbajte sa fajčeniu 5-7 dní po zákroku. Fajčenie výrazne zvyšuje možnosť infekcie a zápalu rany, ktoré môže viesť k vzniku tzv. suchého lôžka. Je to veľmi nepríjemná a bolestivá komplikácia hojenia rany.